Jak każdy kierowca doskonale wie, podstawą funkcjonowania silnika, zaraz obok paliwa, jest olej. To właśnie on smaruje wszystkie ruchome elementy, zapewniając prawidłową pracę jednostki napędowej. Nie każdy jednak wie, że w silniku oleju powinna być odpowiednia ilość. Jak ją sprawdzić, a także co może grozić silnikowi z nieprawidłową ilością oleju?
Jak sprawdzić poziom oleju w silniku?
Jeżdżąc samochodem, bez trudu można dostrzec to, kiedy kończy się w nim paliwo. Sygnalizuje to specjalna kontrolka, która dodatkowo uzupełniona jest o ikonę rezerwy, gdy paliwa będzie już naprawdę mało, a często w nowszych autach również o sygnał dźwiękowy. Niestety olej w silniku tak dobrze sygnalizowany nie jest, więc trzeba wiedzieć, jak samodzielnie sprawdzić jego poziom.
Jak się jednak okazuje, można to zrobić znacznie prościej i szybciej, niż się wydaje. Jak konkretnie? Przy pomocy specjalnego bagnetu. Żeby sprawdzić poziom oleju w silniku, należy podnieść maskę, a następnie odszukać specjalną żółtą rączkę. Pociągając za rączkę, wyciągnie się z silnika bagnet, na którego końcu znajduje się miarka poziomu oleju. Jasno wskazuje ona, jaki jest jego poziom w silniku.
Co gdy oleju będzie za mało lub zbyt dużo?
Bagnet od oleju pokazuje nie tylko to, że oleju jest w sam raz, lecz również jest on w stanie zasygnalizować kierowcy, gdy oleju jest za dużo lub też za mało. Wszystko zależy od tego, w którym miejscu konkretnie znajduje się olej na bagnecie. Czym jednak grożą oba te wskazania? Co może się stać z silnikiem, gdy oleju będzie za mało i za dużo?
Zbyt mała ilość oleju to najczarniejszy scenariusz, jaki się może przydarzyć każdemu kierowcy. Poszczególne elementy silnika nie są należycie smarowane, co znacznie skraca ich żywotność, doprowadzając jednostkę napędową do szybszego zużycia, a z czasem zniszczenia. Jeśli poziom oleju spadnie poniżej wartości minimalnej, może dojść nawet do zatarcia silnika, co oznaczać będzie wielotysięczny koszt naprawy, a często nawet całkowite zniszczenie jednostki.
A co w sytuacji, gdy oleju naleje się do silnika zbyt dużo? Czy również ma to na niego niekorzystny wpływ? Oczywiście tak, ponieważ może to doprowadzić do uderzania wału korbowego o warstwę oleju, co sprzyjać będzie wzrostowi oporów wewnątrz silnika. Co więcej, wzrosnąć może ciśnienie na skrzyni korbowej, czego efektem może być uszkodzenie uszczelek. Innymi słowy, również nadmiar olej może doprowadzić do bardzo kosztownego uszkodzenia silnika. Warto więc wiedzieć, ile konkretnie oleju znajduje się w silniku i pilnować jego poprawnego poziomu.